Met rasse schreden komt onze ontmoeting dichterbij. We voelen een warme golf van sympathie en enthousiasme. Getuige daarvan ook het aantal registraties om erbij te zijn… Het raakt ons dat we jullie kunnen raken …

Die namiddag willen we taal geven aan wat aan het ontstaan is binnen het veld van nieuwe manieren van organiseren en zo een bescheiden doch ambitieuze bijdrage leveren aan de kanteling naar de nieuwe paradigma’s waar we het in eerdere blogs al over hadden. We willen moed geven, inspireren en hoop koesteren dat het anders kan. En al anders gebeurt, op vele plekken.

Een van die plekken is Decathlon. Verrassend? Als het op zichtbaarheid in de pers hierover aankomt misschien wel (al zijn die kleine Belgen de hele groep aan het betoveren), maar oh boy, wat daar allemaal is mogen groeien!
Toen Bart Ongenaet begin 2014 gepromoveerd werd tot regiodirecteur gebeurde er immers iets vreemds. Zelf zegt hij daarover: ‘ik voelde me meer en meer een rem, een vertrager eerder dan een accelerator. En wanneer ik echt naar mezelf luisterde voelde ik dat het anders moest. Maar hoe? ‘. Niks gebeurt toevallig, dus wanneer Bart, samen met een paar collega’s het gedachtengoed van onder andere Frederic Laloux (Reinventing Organisations) en Isaac Getz (Freedom, Inc) leert kennen en hoort dat in Frankrijk Jean-François Zobrist, directeur bij Favi gelooft dat de mens goed is (“l’homme est bon”) en die mens dus, met alles wat hij meebrengt, centraal stelt in zijn bedrijf, is de trein vertrokken. Wat volgt is  eerst en vooral een persoonlijke ontdekkingstocht. Want je kan de organisatie niet bevrijden als je niet eerst jezelf bevrijd hebt. Het zet een rollercoaster in gang die nog steeds voortgaat.
We willen je alvast dit verklappen: toen ook Decathlon internationaal deze richting koos, kwam alles in een stroomversnelling en werd de hele onderneming in beweging gebracht. En de ogen van Bart blinken wanneer hij bescheiden vertelt wat er allemaal is gebeurd. Zonder weg te steken dat het vaak ook heel erg vermoeiend is, en altijd heel kwetsbaar en soms ook eenzaam.

Kom luisteren…
kom voelen wat Bart bedoelt…
kom je laven aan het verhaal van Bart, zijn collega’s en Decathlon…
en kom ontdekken hoe Bart en zijn collega’s probeerden, vielen, botsten, experimenteerden, vonden, en nog steeds zoeken.
Je zal het je niet beklagen. Wees welkom!